111 P1050356 stitch 10241
Eerst koffie, voor we aan de rondleiding beginnen over de expositie van Ed van der Elskens werk.

 

111 P1050362x 10241
groepsfoto

Ed van der Elsken

Zo, dat was weer een zeer geslaagde uitstap, naar Rotterdam op zaterdag 21 september 2019.

De rondleidster gaat er zonder meer van uit dat we even op de foto gaan, in de entree van de expositie (de andere groep heeft dat niet gedaan, pindakaas voor hen!).

 

111 mould 10241
Foto: Kees Molders

Restauratie

De restauratie van 42.000 door schimmels aangetaste dia's van Ed van der Elsken was de directe aanleiding van deze tentoonstelling. Hier inspecteert ons jongste aspirantlid de vorderingen van het werk.

111 P1050405x 5001

Op de lichtbak lag een deel van de oogst, na restauratie. Van der Elsken gebruikte Ektachrome en Kodachrome-films. Hier een macro van de originele dia die tot het uithangbord van de tentoonstelling werd gemaakt: de kus, ergens in de jaren '70 opgenomen. De fotograaf kruipt dicht op zijn zonovergoten onderwerp. De plaat laat de levenslust zien die in het geëxposeerde ouevre naar voren komt: Lust for life. Een Nederlandse fotograaf in het Nederlands Fotomuseum, met een Engelse titel: zo werkt het tegenwoordig. Hoezo brexit?

111 expo 10241
Foto: Kees Molders

Parijs

Hier staan we stil bij Ed's Parijse periode, waar we onder anderen Val Myers zien met haar rode haar. Rechts het gezin dat Ed met Ata Kando vormde. Achter de rondleidster een foto in Amsterdam, waarin het bandje van een blokhak-schoen moet worden bijgesteld. 1975 is minirokkentijd.

111 diashow 10241
Foto: Kees Molders

De projectie op meerdere schermen was erg mooi gemaakt, zeer aanbevolen, voor wie nog gaat kijken. Dat zou in de analoge tijd nooit mogelijk zijn geweest, hoe knap dia-voorstellingen ook in elkaar werden gezet, met meerdere projectoren. Hoofdtelefoon op! Hierboven het leven aan de IJsselmeerdijk, Edam, 1970. Een woonwagen, tuin, dijk en de warmte van de zomer 1970.

De rondleiding was oké; de tentoonstelling vormde een fraaie, nostalgische tijdcapsule met beelden van over de hele wereld.

Het kleurenwerk vormt een bijzonder contrast met de eerdere expositie in zwartwit van Van der Elsken (tezamen met de expositie van Robert Frank), jaren geleden, in hetzelfde museum.

Dank aan Yvonne, Thea en Joyce voor de organisatie van deze uitstap!


Groet
Kees Molders