
Impressie bijeenkomst 3-6
Met 33 leden en een volle agenda starten we deze ledenbijeenkomst.
Oude handen
Janfolkert Muizelaar verzorgt de starter. Hij laat een zwartwit foto zien van twee doorleefde handen. De foto is gemaakt door beeldend kunstenaar Truus Groen. Het gedicht van Edward van de Vendel sluit daar prachtig bij aan:
“Als ik oud ben wil ik oude handen die, als op de reliëfkaart van een basisschool hun gebergte, hun rivieren tonen. Verre landen waar ik in kan wonen. Ervaren aderen, vingers met verhalen. Handen die ergens waren; op schouders, om een hart, in andere handen.”

Portfolio starter
De portfolio-starter laat een trap in een verlaten huis zien, boven staat een raam open. Een beeld dat een verhaal in zich draagt, vragen stelt. Wat of wie heeft via het openstaande raam het pand verlaten, wanneer en waarom? Of kwam er iets of iemand via die weg juist binnen? De foto is gemaakt door Olaf Rutgers en heet ‘Voltera’.
Foto’s bespreken
De leden bespreken in groepjes de door 12 fotografen ingezonden foto’s waarvan er enkele gemaakt zijn in de stijl Alex Webb.
Workshop selecteren
Kees Molders presenteert samen met Ton Stad een workshop over het thema selecteren. De workshop past in de serie die begon met een workshop over ‘zien’.
Selecteren en jureren veronderstellen het beoordelen van foto’s. Selecteren doe je individueel met een eigen doel. Jureren is meer een collectief proces met een gezamenlijk doel, bijvoorbeeld het selecteren van de tien winnende foto’s in een kwartaalwedstrijd.
Uit de reacties van leden blijkt dat zij allemaal een eigen selectiemethode volgen. Maar over het algemeen bekijkt iedereen zijn foto’s, selecteert de bruikbare foto’s, wacht een tijdje en bekijkt ze opnieuw. Selecteren doe je op gevoel, kennis en ervaring spelen natuurlijk ook een rol.
Voor sommige leden is selecteren een moeilijk proces, anderen vinden het juist makkelijk. Leden gaan verschillend om met niet-geselecteerde foto’s. Sommige leden gooien ‘foute’ foto’s gelijk weg als onderdeel van het selectieproces. Anderen bewaren alle foto’s, want je kijkt naar verloop van tijd toch anders naar een foto, een ‘foute’ foto kan naar verloop van tijd ook een veelzeggende foto blijken te zijn.

Beeldverhalen
Selecteren is ook aan de orde bij het samenstellen van series. De foto-essays van LIFE zijn wereldberoemd. Een bekend voorbeeld is de serie ‘Country doctor’ van de fotograaf Eugene Smith over het leven van een Amerikaanse plattelandsarts. De LIFE redactie hanteerde voor de samenstelling van dit soort beeldverhaal een formule die de zeggingskracht van het verhaal en de variëteit van de foto’s moest garanderen.
In groepjes gaan we aan de slag met het selecteren van foto’s. Welke selectie van foto’s van Eugene Smith vertelt het verhaal over het leven van een plattelandsdokter? Welk ‘uitgelicht’ fotoverhaal van de Volkskrant spreekt het meeste aan? Welk verhaal kan je vertellen met foto’s van een verlopen winkelstraat of de renovatie van een woonwijk?
De gesprekken in groepjes en plenair zijn leerzaam. Duidelijk is dat de selectie van foto’s sterk afhankelijk is van het verhaal dat je wilt vertellen. En met een andere selectie en volgorde van foto’s zijn meerdere verhalen met verschillende accenten mogelijk.
Duidelijk is ook dat we vooral als fotografen naar de foto’s kijken. Mooie foto’s waar je niet snel op uitgekeken raakt vertellen niet altijd een duidelijk verhaal. En een beeldverhaal met een duidelijke boodschap bestaat niet altijd uit de mooiste foto’s.
Al met al een inspirerende ochtend, met dank aan de leden van de kenniscommissie!
Volgende bijeenkomst is: zaterdag 24 juni: het jaarlijkse uitje, dit keer naar Den Bosch. Geef je snel via onze website op!