
workshop Kijken en Zien
De Kenniscommissie probeert met workshops en door het uitnodigen van docenten frisse ideeën en kennis naar de leden te brengen. Dat daaraan behoefte bestaat bleek uit het aantal inschrijvingen voor de workshop die in het kader van het derde lustrum van Lek en Licht werd georganiseerd.
Vermoedelijk heeft Elvira Smit nog nooit zo'n grote workshop geleid als die van ons, op zaterdag 26 november 2022. Negenendertig deelnemers luisterden naar haar inleiding Kijken en Zien. Die ging over het maken van selecties voor series, het steeds nader definiëren van het eigenlijke onderwerp (fly-overs, restruimtes, winkelcentra) door het steeds terug naar buiten gaan en nadenken over wat je nou eigenlijk wilt vertellen. Eerst vertellen de foto's jou als fotograaf iets en dat verandert steeds meer in een verhaal dat jij wilt vertellen met je foto's.
Voorbereiden
Dit is het halve werk: het scheelt teleurstellingen als je tevoren op StreetView rondkijkt in een buurt wat daar te vinden is (of niet). Verder moet je je openstellen voor vondsten waar je eigenlijk niet naar op zoek was; toevalligheid speelt een belangrijke rol in het zoeken. Zorg voor iets extra's in je foto: die ene eenzame figuur voegt jeu toe aan je beeld. Maak uit je oogst een A- en een B-selectie. Gooi die laatste niet meteen weg, want na verloop van tijd kunnen uit die twijfelgevallen toch opnamen komen bovendrijven die de moeite waard zijn om op voort te borduren.
Al zoekende en proberende heeft Elvira het stedelijk landschap gevonden als favoriete onderwerp. Ze verdiepte zich in stedenbouw, met name winkelcentra uit de wederopbouwperiode.
Structureren
Hoe orden je vervolgens een project? Dat kwam aan de oppervlakte tijdens haar studie aam de Fotoacademie, waar de steeds terugkerende irritante vragen "Wat wil je vertellen, wat wil je laten zien en wat is je urgentie als fotograaf?" leidende motieven waren.
Kies een mentor met wie je een klik hebt. Techniek speelde intussen in het geheel geen rol meer, het ging puur om de inhoud.
Wandel heel veel en maak productie, fotografeer onderzoekend, train je kijkspier, is het advies van Elvira. Richt je op het proces, dat wordt het doel. Maak visuele notities en streef niet naar de ultieme mooie foto. Gebruik een notitieboekje om je project in je aandacht te houden. Probeer je project wat langer te laten duren, laat het rijpen.
Wacht een paar dagen voor je je oogst beoordeelt, anders is de emotie nog te vers, je hebt de context nog te veel in je hoofd. Zoek vervolgens verhaallijnen in je opnamen door een sorteerbord op je computer (zoals Miro) te gebruiken.
Laat je foto's rijpen, maak afdrukjes, prik ze op een bord, eerst klein en naarmate de selectie vordert steeds wat groter.

Opdracht
We werden op pad gestuurd met een keuze uit twee opdrachten: kies de opdracht die je het minste ligt (!): abstract (kleur, vorm, compositie), of documentair in de gebouwde omgeving. Maak en tweeluik en mail dat.
Elvira werkte hard aan het maken van een presentatie van de ingekomen foto's. Intussen werden de foto's in groepjes van vier doorgenomen waarna de tweeluiken op het grote scherm werden getoond en plenair besproken.
We blikken terug op een intensieve, nuttige en aangename dag. Dank aan Elvira!
(goede lunch, ook... ;-)
tekst: Kees Molders
Websites:
https://www.kronkeling.com/
https://www.elvirasmit.com/
2-luiken


Arno Elshout


Bart Tielens


Caro Dijkman


Cristhel Ros


Christophe Thole


Eelco Bonsing


Frans Verstraaten


Fred Louwen


Gerben Sinnema


Gerdine Kooiman


Huub van Beurden


Jack Brouwers


Jan Gruiters


Jacob Jan van Baalen


Janfolkert Muizelaar


Jolande Bastmeijer


Kees Molders


Loes van den Berge


Luc Schaap


Marcel Borgstijn


Marcel Mickers


Marcel van Emmerik


Marry Kiks


Milou Oomens


Paul van der Sande


Rudy Brons


Silvia de Wit


Stef van Gelderen


Thea de Goede


Ton Stad


Wim Ipenburg


Ton Valkenburg


Yvonne Meerman


Yvonne van Gils